August 16, 2014

The End

*

10 comments:

Riku Riemu said...

Wikipedia selittää lähes pelkästään kappaleen sanoitusta, josta minulle tulee mieleeni vain Morrisonin erittäin voimakas addiktio huumeisiin: "Jaahas, taas on näemmä muovikassillinen syöty!"

Sanoista iskostuu tuo "the end",muu on ainakin minulle samantekevää; houreita. Pahaenteisyys ja tuomiopäivä tulee-mentalitetti soitossa on vietynä äärimmäisyyteen asti. Itämaista mystiikkaa mukaan tuo sitar.

Pelottava se on. Pelottava.

Riku Riemu said...

Jostain luin nyt väitteen, että kyseessä olisi kitaralla tehty sitar-imitaatio. Oli miten oli, sitarilta se kuulostaa.

Rauno Rasanen said...

This is the end, beautiful friend
This is the end, my only friend, the end
Of our elaborate plans, the end
Of everything that stands, the end
No safety or surprise, the end
I'll never look into your eyes, again

Rauno Rasanen said...

Olen samaa mieltä. Morrison tosiaankin oli sekopää, sekä ihmisenä että runoilijana. Muutamia teräviä hetkiä löytyy, mutta kokonaisuus on paitsi sekava myös kliseemäinen ja tekotaiteellinen.

Riku Riemu said...

Sanat ovat hypnoottiset, sitä ovat säveletkin. Kappale on tietysti huippu siinä mihin se pyrkii, jonkinlaisen maailmanlopun kuvaamiseen, mutta juuri sen takia en siitä ilman vahvoja varauksia pidä. Synkkyydestä iloitseminen on minusta jo perverssiä.

Rauno Rasanen said...

‘Synkkyydestä iloitseminen on minusta jo perverssiä.’

Niin taitaa olla. Mutta jos ei ole muuta mistä iloita? Jos tulevaisuus todella on niin synkkä, että toivo oikeastaan vain lisää epätoivoa toivottomassa tilanteessa? Silloin ei jää muuta kuin synkkyys ja silloin epätoivo on paradoksaalisesti meidän ainoa toivomme, iloitsimmepa siitä tai emme.

Riku Riemu said...

Minä olen toistaiseksi onnistunut juoksemaan sitä karkuun. Joskus on pakko pysähtyä henkeä vetämään ja se saavuttaa

Rauno Rasanen said...

‘Minä olen toistaiseksi onnistunut juoksemaan sitä karkuun.’

Minä en, ainakaan kovin menestyksekkäästi.

Anonymous said...

kannattaa jossain vaiheessa tehdä u-käännös. niin synkkyys juoksee ohi kuin gebardi.

Rauno Rasanen said...

Ehhehe.