October 31, 2011

Maailmankansalaisen monikulttuurinen suvaitsevuus-uskonto

Kuvan nainen ei saa monikulttuurisessa ja suvaitsevassa yhteiskunnassa ostaa tai ainakaan käyttää burqaa [tai sellaiseksi ymmärrettyä (sic) vaatetta] ja jo tämä asiaintila provokatiivisessa yksinkertaisuudessaan kertoo totuuden suvaitsevaisuudesta ja sen paradoksista. Suvaitsevuuskin voi perustua vain erotteluille ja etäisyyksien otolle. Joka muuta puhuu valehtelee - joko tahallaan tai ideologisen harhan vallassa.

I
Kristillistyyppistä humanismia edustava eli poliittisesti korrekti eli viher-demari-pitoinen teos on valittu suvaitsevaiston tämän vuoden uskonnollis-eettiseksi manuaaliksi.

Juha Sihvolan uusi uskontotiedon puhelinluettelo teki siis vaikutuksen populisti-yrittäjä-kapitalisti Jari Sarasvuohon, joka valitsi voittajan vuoden kuudesta loppukilpailuun raakatusta kristilliseksi ymmärretystä kirjasta. Itse kuvailisin kirjaa hyvin yleisellä tasolla omien lukukokemusteni perusteella seuraavasti.
 
Kyseessä on humanistisen aatehistorioitsijan ja filosofin erinomaisen kattava ja pätevä, teologiaa tutulla analyyttisen filosofian ja perinteisen aatehistorian täsmällisyydellä käsittelevä teos, mutta itse uskon ja uskomisen problematiikkaa se pohtii mannermaisen nykyajattelun ideologis-psykologiseen tasoon verrattuna pinnallisen informoivasti.

Kirjasta ei löydy viittauksia ideologisesti ja uskonnollisesti pessimistisiin 'heikkouskoisiin' eli Vattimoon ja Agambeniin tai julkiateisti-duo Badiou'hun ja Zizekiin, josta varsinkin Zizek on kirjoittanut 2000-luvulla etenkin kririnuskoon liittyen useita kirjoja. Sen sijaan mystiseen Toiseen ja olemisen tuolla puolen 'sijaitsevaan' Jumalaan uskovat Levinas, Derrida ja heiltä vaikutteita saanut Jean Luc Marion mainitaan lyhyesti.

In ironice joskin samalla vakavasti sanottakoon, että tästä perusteellisesta kirjasta puuttuu valitettavasti tapaus- tai ainakin tapaustyyppi-kohtaisesti sovellettava tulkinta-kriteeri-ohjeistus, joten se jää kuin jääkin hataran idealistiseksi kuin pinkinpunainen haavekuva - kuin imaginaarinen identifikaatio, joka ei anna/kerro todellisuudesta lopulta kuin juridisesti konstruoidun sopimusskenarion. Käytäntö ei lopultakaan jää kirjan agendassa lukijan vaan hänen lakimiehensä vastuulle.

Kritiikistä huomatta voin positiivisesti joskin pitkin hampain todeta: tämän kirjan luettuasi et voi sanoa, etteikö sinua olisi informoitu laajasti ja pätevästi paitsi monikulttuurisesta suvaitsevaisuudesta myös sen perimäisestä dilemmasta eli liberalismin paradoksista. Mihin tämä luettelomainen informaatio riittää, sen päätät sinä itse [joskin viime kädessä lakimiehesi konsultoimana].

II
Juha Sihvolan teos valittiin vuoden kristilliseksi kirjaksi

30.10.2011 [HS.fi.]

Vuoden 2011 kristillinen kirja on Juha Sihvolan teos Maailmankansalaisen uskonto. Kilpailun voittajan valitsi yrittäjä Jari Sarasvuo.

Sihvola tarkastelee teoksessaan muun muassa ajankohtaisia seksuaalieettisiä kiistoja, Lähi-idän tilannetta ja kristinuskon vapaamielisten sekä vanhoillisten suuntausten välisiä jännitteitä.

Sihvola on Jyväskylän yliopiston yleisen historian professori. Kirjan on kustantanut Otava.

Kilpailun järjestää Kristilliset kustantajat ry.

Palkinto annettiin Sihvolalle Helsingin kirjamessuilla sunnuntaina.

Hän sai 2 000 euron rahapalkinnon. Kilpailuun ilmoitettiin 40 teosta 22 eri kustantajalta.

III
Monikulttuurisen suvaitsevuuden ehkä ylivoimaisin koetinkivi - islam

http://www.youtube.com/watch?v=EAvlimEYEpQ&feature=related
Islamic Call to Prayer - [Islam Calls You]
*
http://www.hs.fi/kulttuuri/Juha+Sihvolan+teos+valittiin+vuoden+kristilliseksi+kirjaksi/a1305548291532
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/usko/1806/kristillinen_kirja_-kilpailun_finaalikuusikko_selvisi
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/6490-maailmankansalaisen-uskonto-on-vuoden-kristillinen-kirja
http://fi.wikipedia.org/wiki/Juha_Sihvola
http://en.wikipedia.org/wiki/Jari_Sarasvuo
http://www.jyu.fi/mclinic/mover/teoria/teoria.php

October 27, 2011

Päivän Orkasmi! Päre-Moskan suora bloggaus-yhteys paljastaa Iranin pirullisen atomiase-suunnitelman.

Iranin pelätty atomiase rakennettiin minareetiksi. Kyseessä on itse painajainen eli islamin ideologis-fysikaalinen kaksoisteho-ohjus. - Erittäin ovelaa ja tehokasta.

I
PERSIAN PHRASES

Thousands of friends are far too few, one enemy is too much.
*
The wise enemy is better than the ignorant friend. 
*
The wise enemy lifts you up, the ignorant friend casts you down. 

II
http://www.youtube.com/watch?v=wYsVVVZ6BeE
Anthem Iran

III
1
http://www.youtube.com/watch?v=8sa7ZX58Kk4
Älykkäät ohjukset löytävät oikean maalin.

2
http://www.youtube.com/watch?v=RwuBNEpmcj8&feature=related
Poks! Ahmadinejad tuli kylään.
*
http://www.ksml.fi/uutiset/ulkomaat/islam-on-ven%C3%A4j%C3%A4n-toiseksi-suurin-uskonto/480594
http://en.wikipedia.org/wiki/Persian_literature
http://en.wikipedia.org/wiki/Mahmoud_Ahmadinejad
http://fi.wikipedia.org/wiki/Minareetti

October 25, 2011

Eläköön :) vapaa? Libya!

Päätyykö heimojen sekamelska [= kansa?], joka tuhosi 'Gaddafinsa' Naton vai islamin marionetiksi?

I
1 
Gaddafi-vainaan 'viisaus' kuvatekstissä muistuttaa erehdyttävästi Gaddafia vihaavan Ironmistressin kaltaisten konservatiivi-nationalistien poliittista uskotunnustusta. Mistä johtuu moinen samankaltaisuus? - Koska kyseessä ei ole poliittinen sukulaisuus [näin oletan], niin voidaanko päätellä, että taustalta löytyy psykologisesti yhdistäviä tekijöitä...?

2 
Katsotaanpa asiaa poliittisesti vastakkaisesta perspektiivistä. - Onko myös Sammalkieli marttyyri-idolinsa Muammar Gaddafin kanssa samaa mieltä sen suhteen, että marxismi voi toteutua vain vahvan kansallisuusatteen voimalla [sillä ilman yhtenäistä Gaddaf - anteeksi kansaa, ei voi olla myöskään sosialismia]? 

3
Olipa vastaus kyllä tai ei, voidaan kysyä edelleen: tekikö kapitalistinen globalisaatio [niin liberaalissa kuin autoritaarisessa muodossaan] alle 20:ssä vuodessa sekä kommunistisen internationalismin että kansallisen sosialismin projektit - jos ei tarpeettomiksi niin ainakin täysin impotenteiksi?

II
Tässä kaksi kansallishymniä, joista varsinkin ensimmäistä Libya joutunee kuuntelemaan myös sisällisotansa jälkeen, halusipa sitä tai ei, koska Libyan nykyinen 'poliittinen status' [mikä se sitten lieneekään] on viime kädessä Naton, ei sen itsensä [siis kansan], aikaansaama.
*
http://www.youtube.com/watch?v=VKlUcmuCwlo&feature=related
National Anthem of the United States of America
*
http://www.youtube.com/watch?v=zfzZdSxkzMw
German National Anthem (Deutschland Lied) - - [sanat saksaksi ja englanniksi]
*
http://takkirauta.blogspot.com/
http://sammalkieli.blogspot.com/
http://sammalkieli.blogspot.com/2011/10/roskavaen-voitonjuhla.html
http://www.johncoxart.com/and_now_a_word_from

October 24, 2011

Paavali Tarsolainen - kristinuskon ensimmäinen ideologi ja varhaiskristillisyyden tehokkain organisaattori

Yläkuva: Andrei Rubljov, Pyhä Apostoli Paavali, noin 1410. - Alakuva: Saint Paul preaching in Athens [Raphael 1515-1516].

I
1
Paavalin kirje efesolaisille 6:12

Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan - [1992 käännös].
*
Uusin käännös [Ef.6:12]

Emmehän me taistele tavallisia ihmisiä vastaan vaan riistokapitalismin henkeä ja sen saatanallisia markkinavoimia vastaan, tämän pimeyden maailman rahavaltiaita ja ruumiistamme verta imeviä finanssi-vampyyreja sekä heidän luomaansa plutokraattista järjestelmää vastaan - ['käännös': Rauno Räsänen].

2
The apostle Paul takes this idea one step further by showing that mortal Christians are also involved in this spiritual warfare:

EPHESIANS 6:12: For we are not contending against flesh and blood, but against the principalities, against the powers, against the world rulers of this present darkness, against the spiritual hosts of wickedness in the heavenly places.

The phrase "world rulers" in Ephesians 6:12 comes from the Greek word kosmokratoras. Friberg's Analytical Lexicon to the Greek New Testament defines this word as "one holding power over the world; plural in the NT for devilish forces, spirit-beings who control parts of the world system, world rulers (EP 6.12)." Paul here clearly states that the fallen angels hold sway over the world! Paul goes on to describe the "whole armor of God" that is needed to defeat these wicked angels in the heavens and spiritual world rulers (Eph. 6:13-18).

3
Efesolaiskirje 6:11-17:

11 Pukekaa yllenne Jumalan taisteluvarustus, jotta voisitte pitää puolianne Paholaisen juonia vastaan. 12 Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan. 13 Ottakaa siis yllenne Jumalan taisteluvarustus, niin että kykenette pahan päivän tullen tekemään vastarintaa ja selviytymään taistelusta pystyssä pysyen. 14 Seiskää lujina! Kiinnittäkää vyöksenne totuus, pukeutukaa vanhurskauden haarniskaan 15 ja sitokaa jalkineiksenne alttius julistaa rauhan evankeliumia. 16 Ottakaa kaikessa suojaksenne uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa pahan palavat nuolet. 17 Ottakaa myös pelastuksen kypärä, ottakaa Hengen miekka, Jumalan sana.

4
Joitain aiempia käännösvaihtoehtoja [Ef. 6:12]:

12. Emmehän me taistele verta ja lihaa vastaan vaan hallituksia ja henkivaltoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita ja taivaan avaruuden pahoja henkiolentoja vastaan.
*
12. Sillä ei meillä ole sota verta ja lihaa vastaan, vaan pääruhtinaita ja valtoja vastaan, maailman herroja vastaan, jotka tämän maailman pimeydessä vallitsevat, pahoja henkiä vastaan taivaan alla.
*
12 Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.

II
Jatkan aiheesta, kunhan luen ensin Kari Kuulan 'Paavali - kristinuskon ensimmäinen teologi' loppuun ja saan hankittua juuri näinä aikoina ilmestyvän Alain Badioun 'Paavali - universalismin perustaja'-käännöksen sekä käytyäni läpi kaikenlaista kertausta ja preppausta antiikin filosofiasta, teologiasta, kirjallisuudesta ja kulttuurista.

III
http://www.youtube.com/watch?v=y4ZJxb4uW-E
Saul of Tarsus - - Damaskoksen tiellä tapahtuu kummia. Kristittyjä murhanhimoisesti vainoava Paavali kohtaa Jeesuksen näyssä, joka kysyy: Saul Saul, miksi vainoat minua?

APT 9:1-22; Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin. Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä; ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?" Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. Mutta nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän." Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet. Niin Saulus nousi maasta; mutta kun hän avasi silmänsä, ei hän nähnyt mitään, vaan he taluttivat häntä kädestä ja veivät hänet Damaskoon. Ja hän oli kolme päivää näkemätönnä, ei syönyt eikä juonut. [....]

IV
http://www.youtube.com/watch?v=8e1Hp7GrBhg
Apostle Paul in Athens - the Roman Forum/Agora - - taken at the Roman Forum in Athens, where Paul reasoned with Jew and Gentile.

V
http://www.youtube.com/watch?v=6ZAMr5s5zGM
'Say goodbye to this world, say goodbye to your friends 'cause heaven is my home' [blues]
*
Hitto kun noilla 'oikeilla' uskovaisilla menee aina niin lujaa ja varsinkin silloin, kun ollaan lopullisesti lähdössä pois tästä paheen pesästä nimeltään maailma - kohti taivaan kotia - - että mä siis olen kateellinen näille ihmisille!
*
http://www.finbible.fi/UT/Efeso/biblia.htm
http://magister.msk.ru/library/bible/suomi/ef.htm
http://koti.welho.com/krepo2/Raamattu/Efesolaisille.pdf
http://www.christianscience.fi/KuukaudenAjatus/KirkkoJaSenPerusta.pdf
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kirje_efesolaisille
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paavali
http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_the_Apostle
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paavalin_kirjeet
http://fi.wikipedia.org/wiki/Universalismi
http://www.gaudeamus.fi/verkkokirjakauppa/tulossa/alain-badiou-apostoli-paavali-102011/
http://www.karikuula.com/136
http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/Oikea+Paavali+yll%C3%A4tt%C3%A4%C3%A4/HS20010901SI1KU02xbu
http://www.herealittletherealittle.net/index.cfm?page_name=Demons
http://www.aiwaz.net/panopticon/saint-paul-preaching-in-athens/gi3511c489
http://koti.phnet.fi/petripaavola/vesikaste5.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Raphael

October 21, 2011

Konservatiivi-koomikko Ray Stevens lobbaamassa Sarah 'tax [not sex] free' Palinia ja ironisoimassa USA:n 'obamalaista' sisäpolitiikkaa mm. laittoman maahanmuuton näkökulmasta ym. 'hauskaa'.

Yläkuvassa hämmästelee Amerikan tavisten 'hauska' persu--reiska Ray Stevens aka Harold Ray Ragsdale, occupation: country musician, party affiliation: republican. - Alakuvassa republikaanien pupu-kuukkeli Sarah Palin, joka ilmoitti ettei pyrikään presidenttiehdokkaaksi. Ray yllättyi.

I
Onko republikaani Ray Stevens ihan aidosti hauska vai pelkästään tekopyhä kalvinisti ja kiusallisen mauton kaappirasisti, jolle demokraattinen parlamentarismi proseduurina merkitsee käytännössä samaa kuin 'kysynnän ja tarjonnan' kohtaaminen vapailla markkinoilla, ja jolle 'demokraattis'-moraaliset arvot takaavat henkilökohtaisen markkinaedun ja riskiturvan?

Toisin sanoen - onko niin, että [ääri]konservatiivien moraaliarvoilla pyritään kaventamaan avoimen kommunikatiivisen toiminnan eli demokraattisen moniarvoisuuden perusmentaliteettia, mikä merkitsee, että käytännössä nuo arvot lobbaavat jopa itse demokratian perusproseduuria vastaan?

Tästä seuraten - onko siis ''kysynnän ja tarjonnan 'neutraali' kohtaaminen vapailla markkinoilla'' [demokratian praktisena analogiana] pelkkää retoriikkaa, jonka todellisen [ideologisen] luonteen voi kuitenkin päätellä konservatiivien 'objektiivisesta' [ja kaappirasistisesta] arvomaailmasta [samaan tapaan kuin libertaarisen kapitalismin perimmäisen nihilistisyyden voi päätellä libertaarien arvosubjektivismista]?

Vastaus: Kyllä - - [eli Ray Stevens ei ole hauska - ei myöskään libertaristi Robert Nozick].

II
1
http://www.youtube.com/watch?v=yG9LqX6xGpQ
Ray Stevens - Caribou Barbie - - [eli Sarah Palin - tuo Annie 'mestariampuja' Oakley - ei Rayn kannustuksesta huolimatta pyri presidenttiehdokkaaksi vuoden 2012 vaaleihin].
*
Ray Stevens, the artist whose humorous country songs include “Ahab the Arab” and “Mississippi Squirrel Revival” has written what’s sure to be a new hit–Caribou Barbie.

The song pokes fun at liberal media hacks who constantly attack former Alaska governor Sarah Palin and reminds viewers of Palin’s accomplishments while leading the country’s largest (in land area) state. And here are a couple of verses in the song that’s sure to send liberals into even more of a screaming fit:

“Palin for President
has a nice ring to it.
Obama shelved in 2012
and you and I can do it.

A President with common sense
now that’d be somethin’ new.
Throw out that tax and spend Jackass
Vote in the Caribou.”

2
http://www.youtube.com/watch?v=WgOHOHKBEqE&feature=relmfu
Ray Stevens - Come to the USA - Ray's song about the illegal immigration debate!

Lyrics below:

The video starts off with Stevens answering a phone-

"Hello this is the IIAP, illegal immigration assistance program. A taxpayer funded division of Oaknut. For Spanish press one, Portuguese two, Arabic three, Farsi four, French five, Swahili six, German seven, Italian eight, and if you insist on English please stand by."

If you thinkin’ about illegal immigration,
Be careful when you’re choosin’ the nation
‘Cause breakin’ the law in some countries is frowned upon.
Imagine that.

Sneak into China and they’ll call you a spy
And ship you to Mongolia till you die.
And in Sudan they’ll hang you and the camel you rode in on.

Yeah, and don’t go ahikin’ and enter Iran,
Or you might never be heard from again.
And in Mexico, you might face a firing squad.

Yeah, and forget all about going to North Korea.
That’s a great example of a bad idea,
So when it comes down to it, there’s only one option you got.

Yeah, come to the USA.
There’s no penalty to pay
Should you get caught illegally immigratin’

Come to the USA.
It will be your lucky day
‘Cause when you get in there’s lots of goodies waitin’

Like health care, welfare, free education,
Help with your voter registration
And drivers license and credit cards
And license plates for your old car.

Lots of jobs for you to do
And employers who’ll turn a blind eye, too.

Come to the USA!
No need to worry about the Constitution.
We’ll help you start a house of prostitution
If that’s the kind of work that you wanna do.

You see, those gringo infidels are crazy.
They’ll give citizenship to your new baby.
So, you see, there’s really only one choice for you.

Come to the USA.
There’s no penalty to pay
Should you get caught illegally immigratin’
I said come to the USA.

It will be your lucky day
‘Cause when you get in there’s lots of goodies waitin’

Yeah, you get public housing and cable TV
And food stamps and even government cheese.
The borders are a swinging door.
Go home for a visit and come back for more.

There’s sanctuary and amnesty.
Bring the whole famn damily eventually.

Yeah, come to the USA.

"This has been a public service message sponsored by Oaknut, dedicated to the collapse of the American way of life. Ahahaha, yeah."

The very end of the video shows:

"This video and song are dedicated to the hard-working American citizens who were born in other countries and chose to "Come to the U.S.A." the right way."

3
http://www.youtube.com/watch?v=J6TcpfBHlbs
Ray Stevens - Obama Budget Plan - - [puolidementti konservatiivis-narsistinen punaniska siinä yrittää surkuhupaisasti veistää verobudjetti-satiiria keskiluokkaiseksi tavis-reiskaksi naamioituneena].

4
http://www.youtube.com/watch?v=Dc_-L4fyLUo
Ray Stevens - We The People - - [hehheh - tämä jos mikä sopii usalaisten persupopulistien puoluekantriksi, koska sen klisheet on kupattu sopivin muutoksin suoraan vasemmisto-liberaaleilta ;\].

III
Koska näyttää jälleen kerran siltä, että tulen hyllyttämään parina viime päivänä melkein valmiiksi kirjoittamani pitkän päretekstin kuvineen ja tuubi-linkkeineen [jonkalaisia on kertynyt parin kuukauden ajalta jo muutamia], minun on pakko julkaista tällaisia 'hömppäpäreitä', jotta saisin edes jonkinlaisen itselleni asettamani julkaisunormin täytettyä. Pahoittelen asiaa. Olen tällä hetkellä vaikeuksissa, mitä itseymmärrykseeni tulee. Pitäisi hiukan vahvemmin uskoa ennenkaikkea ajattelunsa perustaviin lähtökohtiin. Muuten ainakin omien tekstien julkaisukynnys nousee turhan korkealle. Tai sitten olisi vain opittava armahtamaan itseään ja myönnettävä sekin, ettei samojen teemojen toistolta voi välttyä.
*
http://americayouaskedforit.wordpress.com/2010/03/15/caribou-barbie-by-ray-stevens/
http://wwwwakeupamericans-spree.blogspot.com/2010/08/ray-stevens-come-to-usa-lyrics-illegal.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Ray_Stevens
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sarah_Palin
http://fi.wikipedia.org/wiki/Annie_Oakley
http://www.nndb.com/people/065/000023993/
http://dustythoughts.com/?p=156
http://www.freerepublic.com/focus/f-news/2472268/posts

October 18, 2011

Salakapakkakeikka [1930/2011]

Yläkuvassa Vihtori Kosolaksi naamioitunut salakapakan asiakas. - Alakuvassa ravintolaemäntä Paula Ranta näyttää salakapakkatyyliä: vintagemekko ja annos kovaa teetä, ei mitään tummapaahtoa - - [aika hyvän näkönen - eh - toi koltun väri meinaan - sopivan punanen lapualaisen sonnin makuun].

I
Julkaisen tämän jutun varmuuden vuoksi vasta näin jälkikäteen, etteivät liian uteliaat yritä bongata minua salakapakasta itse teossa. - Eivätkä ne yrittäneetkään. Kukaan ei tuntenut. Olin nimittäin pukeutunut Vihtori Kosolaksi.

Join illan aikana 19 paukkua Rajamäen Akvaviittia ja pullon Vermuttia lantingiksi. Kymmenennen grogin jälkeen aloin joka paukun juotuani julistaa vahvalla basso-baritoni-äänelläni Mussolinin kunniaksi: Viva Il Duce! - - Lopulta minut poistettiin ravintolasta yleisen hämmingin vallitessa. Lähtiessäni toivotin viereisen pöydän sukupuolettomille viher-lälly-demareille hyvää kotimatkaa Muumilaaksoon, annoin Paula-pupulle osoitteeni ja puh-numeroni, nostin käteni Mussolini-tervehdykseen ja huusin: Kauan eläköön mutakuonoton Pohjanmaa! - - Loppu on historiaa.

II
Missä joimme kerran salaa - [HS.fi. 13.10]

Helsingin uusin salakapakka avautuu perjantaina Suvilahteen. Silloin ravintola Lämmössä leikitään kieltolakia ja vuotta 1929 New Yorkissa.

Nyt järkevä ihminen kysyy, mitä salaista on kapakassa, josta kerrotaan lehdessä. No. Nämä ovat oikeastaan salakapakkanaamiaiset.

Juhlijoiden tulee pukeutua gangstereiksi, seiloreiksi, ilotytöiksi tai muiksi laitakatujen kulkijoiksi. Viski juodaan kahvikupeista, ja swing soi. Toistaiseksi vain kerran järjestettävää klubia emännöi Paula Ranta, 27, joka on innostunut lindy hopista. Tätä paritanssia vedettiin swingin tahtiin Harlemin salakapakoissa 1920–30-luvulla.

Ranta on käynyt ulkomailla paljon lindy hop -bileissä. ”Niissä kaikki pukeutuivat upeasti vintageen ja tanssivat hulluna”, hän kertoo.

”Halusin tuoda saman Suomeen.”

Suomessa ei kieltolain aikana vielä tanssittu lindy hopia, mutta laitonta viinaa ryypättiin senkin edestä. Vuosina 1919–1932 alkoholin kulutus kolminkertaistui.

Salakapakoita sijaitsi esimerkiksi Vaasankadulla, ja niissä piti maksaa erikseen sohvalla lepäämisestä. Oikeita salakapakoita löytyy vieläkin, kuten moni tietää. Esimerkiksi moottoripyöräjengiläiset juovat usein kerhotilojen viereisissä laittomissa baareissa.

Vallilassa teollisuusalueella sijaitsi vielä muutama vuosi sitten alamaailman kapakka.

Tiloissa vieraillut nainen kertoo, että äänieristetyssä sadan neliön tilassa oli baaritiski, nahkasohvia ja jättiscreeni. Seinänvierustalla oli pieniä koppeja, joissa oli sängyt. Paikkaa pyöritti karunoloinen mies.

”Koskaan ei tiennyt, tuleeko joku yhteisen eteisemme lasiovesta läpi”, kertoo naapurissa työskennellyt mies. Kerran kannabiksentuoksuisen naapurin eteinen vilisi prostituoituja.

Tehtaankadulla taas oli 90-luvun lopussa salatila rockväelle.

”Sisustamaton loukko kerrostalon kellarissa. Lämmintä bisseä. Täyttyi, kun baarit menivät kiinni. Oli laminoitu klubikorttikin”, kapakassa juhlinut mies kertoo.

Sisään pääsi, jos sai kahden vakiokävijän suositukset. Touhu loppui ratsiaan 2000-luvun alussa. Suvilahden salakapakkaklubilla ei luonnollisesti ole näin syntistä. Portinvartijalle tulee kuitenkin supattaa tunnussana ja hänet pitää lahjoa kirjekuoreen sujautetulla viiden euron setelillä.

Pssst. Salasana on ”The Coconuts”.

Salakapakkaklubi Lämmössä (Kaasu-tehtaankatu 1) pe 14.10. klo 22–2. Liput 5 e. Paula Ranta vierailee Radio Helsingissä pe 14.10. klo 19 (88,6 MHz).

III
1
http://www.youtube.com/watch?v=quLFDSzP0LI&feature=related
Hector - Juodaan viinaa -- [mutta vain salaa]

2
http://www.youtube.com/watch?v=Whtk5NfJTjw
Jope Ruonansuu - Kaljalaulu - - [tämä on tässä erityisesti Sammalkieltä varten - mä kun en kaljaa juo]

IV
1
http://www.youtube.com/watch?v=zr4LY3AaF3M
Jumalauta, näillä lakeuksilla ei Jumalauta pilkata Jumalaa! - - Vesa-Matti Loiri esitti Vihtori Kosolaa Lapualaisoopperassa vuonna 1966. Tässä Loiri ja Kaj Chydenius harjoittelemassa Mikko Niskasen ohjaamassa elokuvassa 'Lapualaismorsian' (1967).

2
http://www.youtube.com/watch?v=OOv-Ncs7vQk
MUSSOLINI SPEECH IN TARANTO, SEPTEMBER 7TH, 1934.
*
http://www.hs.fi/nyt/artikkeli/Miss%C3%A4+joimme+kerran+salaa/1135269676629
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=8&ag=94&t=3&a=2823
http://sammalkieli.blogspot.com/
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vihtori_Kosola
http://fi.wikipedia.org/wiki/Benito_Mussolini
http://www.youtube.com/watch?v=hIxAsangFZc
http://keskustelu.suomi24.fi/node/3110470
http://www.huuto.net/kohteet/jaakko-korjus--vihtori-kosola---legenda-jo-elaessaan/178353645

October 16, 2011

Tämän blogin ja sen tekijän motto olkoon sama kuin satunnaisen kommentaattorin kuvaus Marc Ribot'n 'esteettisestä tekniikasta': 'This guy takes all the 'wrong' notes and puts them in the right places'.

Marc Ribot - 'a pure ironist' or beyond irony?
*
In 1984 Marc Ribot joined the Longue Lizards, the iconoclastic and innovative Downtown jazz ensemble led by John Lurie, where his creative deconstructionist tendencies found eager soul mates, ready to subvert established musical genres with vitality and a generous dose of irony - [100 Years of Jazz Guitar - booklet].

I
1
http://www.youtube.com/watch?v=7QLbi4E3-hI
'Dark Was The Night (Cold Was The Ground)' by Blind Willie Johnson, here performed by Marc Ribot on the documentary 'The Soul of a Man'.

2
http://www.youtube.com/watch?v=lFhPaWvp-y0&feature=related
While My Guitar Gently Weeps - alterated version of George Harrison's music by american guitarist Marc Ribot.

3
http://www.youtube.com/watch?v=NwUr11vnP3Q
Marc Ribot - Bateau

4
http://www.youtube.com/watch?v=uGSI8CuH1nQ
Marc Ribot y los Cubanos Postizos - Aurora en Pekin - [this performance is from the 19th Banlieues Bleues in France, on March 19, 2002].

5
http://www.youtube.com/watch?v=7RUrnzgR7Kg&feature=related
Marc Ribot with Medeski, Martin & Wood - Hey Joe

6
http://www.youtube.com/results?search_query=marc+ribot+solo&aq=f
Marc Ribot - Solo [compilation]

II
Vertailun vuoksi
1
http://www.youtube.com/watch?v=Obs73TqWbog&feature=related
Blind Willie Johnson - Dark Was The Night, Cold Was ... A Blind Willie Johnson actor playing Dark was the night, cold was the ground on Vim Wenders contribution to Martin Scorsese's "The Blues" Journey in 1920s movie style.

2
http://www.youtube.com/watch?v=F3RYvO2X0Oo
The Beatles -While My Guitar Gently Weeps

3
http://www.youtube.com/watch?v=y_n_P40sEaM
Jimi Hendrix - Hey Joe [Live] - - [Jimi at his best in Monterey 1967]
*
http://fi.wikipedia.org/wiki/Marc_Ribot
http://en.wikipedia.org/wiki/Marc_Ribot
http://www.cduniverse.com/search/xx/music/pid/6938849/a/Progressions%3A+100+Years+Of+Jazz+Guitar.htm
http://www.amazon.com/Progressions-100-Years-Jazz-Guitar/dp/B000AP2Z62
http://jasonpwoodbury.tumblr.com/page/10

October 14, 2011

Mihail Gorbatšov: 'Olisi pitänyt säilyttää Neuvostoliitto' [hmm...?]

Neuvostoliiton presidentti Mihail Gorbatšov tapasi Yhdysvaltojen presidentti Ronald Reaganin Moskovan huippukokouksessa vuonna 1988, jolloin Gorbatšovin glasnost-politiikka oli vielä voimissaan.

1
Viimeinen Neuvostoliiton johtaja Mihail Gorbatšov "katuu syvästi" Neuvostoliiton kuolemaa. Vaikka diktatuuri ja ihmisoikeusrikkomukset tahrasivat kommunistijärjestelmää, Neuvostoliitossa oli paljon hyvää.

"Olen aina ajatellut, että Neuvostoliiton säilyttäminen oli mahdollista, ja uskon niin tänäänkin. Uudistuksemme olivat myöhässä", Gorbatšov sanoo videohaastattelussa, josta amerikkalainen verkkolehti The Christian Science Monitor kertoi torstaina.

Gorbatšov nousi valtaan 1985 ja aloitti glasnostin eli avoimuuden politiikan. Hän myös yritti talouden uudistusta, perestroikaa. Tuloksena oli talouden kaaos.

Vanhan etuoikeutetun kommunistieliitin ja uudistajien kädenvääntö päättyi vuonna 1991 vallankaappausyrityksen ja saman vuoden lopulla Neuvostoliiton hajoamiseen.

Gorbatšov itse syytti Moskovan Carnegie-laitoksen haastattelussa Yhdysvaltoja siitä, että se ei tukenut hänen uudistuksiaan.

Pääministeri Vladimir Putin on luonnehtinut Neuvostoliiton hajoamista viime vuosisadan suurimmaksi onnettomuudeksi. Gorbatšovilta ei Venäjän Putinille sympatiaa heru.

Entisen neuvostojohtajan mukaan Putinin ainoa tavoite "on pitää kiinni vallasta ja säilyttää vallitseva tilanne". Vielä kuusi vuotta Putinin johtokautta, ja Venäjä ajautuu umpikujaan, Gorbatšov sanoo.

Hänen mukaansa tarvitaan perustavanlaatuisia muutoksia. "Mutta se ei toimi elleivät demokraattiset vaalit niitä tuo. Eikä meillä ole ollut ainoitakaan [demokraattisia vaaleja] sitten vuoden 1990."

Vuoden 1991 jälkeen Gorbatšovin arvostus on ollut suurinta länsimaissa, joissa kiitettiin sitä lähes täysin väkivallatonta tapaa, jolla Sosialististen neuvostotasavaltojen liitto muuttui joukoksi itsenäisiä valtioita. Venäjällä hänellä on yhä imperiumin hajottajan maine.

2
http://www.youtube.com/watch?v=LtU3vUOa2sw
Soviet/ USSR Anthem in English [by Paul Robeson] - - [hmm...?]
*
http://www.hs.fi/ulkomaat/Mihail+Gorbat%C5%A1ov+Olisi+pit%C3%A4nyt+s%C3%A4ilytt%C3%A4%C3%A4+Neuvostoliitto/a1305547214874
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mihail_Gorbat%C5%A1ov
http://en.wikipedia.org/wiki/Mikhail_Gorbachev..

October 12, 2011

Myrkyllisen naapurin laimennusohjeet eli miten nykypäivän demokraattinen rasismi toimii

Nicolas SS-Zarkozy ja Puhdistus [i.e. a 'reasonable' anti-immigration policy].
*
'Liberal multiculturalism masks an old barbarism with a human face across Europe. The politics of the far right is infecting us all with the need for a ‘reasonable’ anti-immigration policy. - [Zizek]

I
1
The mechanism of such neutralization was best formulated in 1938 by Robert Brasillach, the French Fascist intellectual, condemned and shot in 1945, who saw himself as a “moderate” anti-Semite. Brasillach put it this way: “We grant ourselves permission to applaud Charlie Chaplin, a half Jew, at the movies; to admire Proust, a half Jew; to applaud Yehudi Menuhin, a Jew; and the voice of Hitler is carried over radio waves named after the Jew Hertz. … We don’t want to kill anyone, we don’t want to organize any pogrom. But we also think that the best way to hinder the always unpredictable actions of instinctual anti-Semitism is to organize a reasonable anti-Semitism.”

Is this same attitude not at work in the way our governments are dealing with the “immigrant threat”? After righteously rejecting direct populist racism as “unreasonable” and unacceptable for our democratic standards, they endorse “reasonably” racist protective measures. Or, as today’s Brasillachs tell us: “We grant ourselves permission to applaud African and Eastern- European sportsmen, Asian doctors, Indian software programmers. We don’t want to kill anyone, we don’t want to organize any pogrom. But we also think that the best way to hinder the always unpredictable violent anti-immigrant defensive measures is to organize a reasonable anti-immigrant protection.” {Zizek]
*
Olennaista Brasillachin lausumassa ei siis ole etninen nimike (juutalaisuus) vaan se 'rationaalinen' [eli ideologinen] mekanismi, jolla 'demokraattinen' [liberaalinen tai konservatiivinen] rasismi nykyään toimii maahanmuuttajien suhteen.

2
Barbarism With A Human Face

Slavoj Zizek [Guardian, 3/10/2010]
 
The recent expulsion of Roma, or Gypsies, from France drew protests from all around Europe – from the liberal media but also from top politicians, and not only from those on the left. But the expulsions went ahead, and they are just the tip of a much larger iceberg of European politics. A month ago, a book by Thilo Sarrazin, a bank executive who was considered politically close to the Social Democrats, caused an uproar in Germany. Its thesis is that German nationhood is threatened because too many immigrants are allowed to maintain their cultural identity. Although the book, titled Germany Does Away with Itself, was overwhelmingly condemned, its tremendous impact suggests that it touched a nerve.

Incidents like these have to be seen against the background of a long-term rearrangement of the political space in western and eastern Europe. Until recently, most European countries were dominated by two main parties that addressed the majority of the electorate: a right-of-centre party (Christian Democrat, liberal-conservative, people’s) and a left-of-centre party (socialist, social-democratic), with smaller parties (ecologists, communists) addressing a narrower electorate.

Recent electoral results in the west as well as in the east signal the gradual emergence of a different polarity. There is now one predominant centrist party that stands for global capitalism, usually with a liberal cultural agenda (for example, tolerance towards abortion, gay rights, religious and ethnic minorities). Opposing this party is an increasingly strong anti-immigrant populist party which, on its fringes, is accompanied by overtly racist neofascist groups. The best example of this is Poland where, after the disappearance of the ex-communists, the main parties are the “anti-ideological” centrist liberal party of the prime minister Donald Tusk and the conservative Christian Law and Justice party of the Kaczynski brothers. Similar tendencies are discernible in the Netherlands, Norway, Sweden and Hungary. How did we get here?

After decades of hope held out by the welfare state, when financial cuts were sold as temporary, and sustained by a promise that things would soon return to normal, we are entering a new epoch in which crisis – or, rather, a kind of economic state of emergency, with its attendant need for all sorts of austerity measures (cutting benefits, diminishing health and education services, making jobs more temporary) is permanent. Crisis is becoming a way of life.

After the disintegration of the communist regimes in 1990, we entered a new era in which the predominant form of the exercise of state power became a depoliticised expert administration and the co-ordination of interests. The only way to introduce passion into this kind of politics, the only way to actively mobilise people, is through fear: the fear of immigrants, the fear of crime, the fear of godless sexual depravity, the fear of the excessive state (with its burden of high taxation and control), the fear of ecological catastrophe, as well as the fear of harassment (political correctness is the exemplary liberal form of the politics of fear).

Such a politics always relies on the manipulation of a paranoid multitude – the frightening rallying of frightened men and women. This is why the big event of the first decade of the new millennium was when anti-immigration politics went mainstream and finally cut the umbilical cord that had connected it to far right fringe parties. From France to Germany, from Austria to Holland, in the new spirit of pride in one’s cultural and historical identity, the main parties now find it acceptable to stress that immigrants are guests who have to accommodate themselves to the cultural values that define the host society – “it is our country, love it or leave it” is the message.

Progressive liberals are, of course, horrified by such populist racism. However, a closer look reveals how their multicultural tolerance and respect of differences share with those who oppose immigration the need to keep others at a proper distance. “The others are OK, I respect them,” the liberals say, “but they must not intrude too much on my own space. The moment they do, they harass me – I fully support affirmative action, but I am in no way ready to listen to loud rap music.” What is increasingly emerging as the central human right in late-capitalist societies is the right not to be harassed, which is the right to be kept at a safe distance from others. A terrorist whose deadly plans should be prevented belongs in Guantánamo, the empty zone exempted from the rule of law; a fundamentalist ideologist should be silenced because he spreads hatred. Such people are toxic subjects who disturb my peace.

On today’s market, we find a whole series of products deprived of their malignant property: coffee without caffeine, cream without fat, beer without alcohol. And the list goes on: what about virtual sex as sex without sex? The Colin Powell doctrine of warfare with no casualties (on our side, of course) as warfare without warfare? The contemporary redefinition of politics as the art of expert administration as politics without politics? This leads us to today’s tolerant liberal multiculturalism as an experience of the Other deprived of its Otherness – the decaffeinated Other.

The mechanism of such neutralisation was best formulated back in 1938 by Robert Brasillach, the French fascist intellectual, who saw himself as a “moderate” antisemite and invented the formula of reasonable antisemitism. “We grant ourselves permission to applaud Charlie Chaplin, a half Jew, at the movies; to admire Proust, a half Jew; to applaud Yehudi Menuhin, a Jew; … We don’t want to kill anyone, we don’t want to organise any pogrom. But we also think that the best way to hinder the always unpredictable actions of instinctual antisemitism is to organise a reasonable antisemitism.”

Is this same attitude not at work in the way our governments are dealing with the “immigrant threat”? After righteously rejecting direct populist racism as “unreasonable” and unacceptable for our democratic standards, they endorse “reasonably” racist protective measures or, as today’s Brasillachs, some of them even Social Democrats, tell us: “We grant ourselves permission to applaud African and east European sportsmen, Asian doctors, Indian software programmers. We don’t want to kill anyone, we don’t want to organise any pogrom. But we also think that the best way to hinder the always unpredictable violent anti-immigrant defensive measures is to organise a reasonable anti-immigrant protection.”

This vision of the detoxification of one’s neighbour suggests a clear passage from direct barbarism to barbarism with a human face. It reveals the regression from the Christian love of one’s neighbour back to the pagan privileging of our tribe versus the barbarian Other. Even if it is cloaked as a defence of Christian values, it is itself the greatest threat to Christian legacy.

II
http://www.youtube.com/watch?v=ZL6mqIrRnJs&feature=related
Philosopher Slavoj Zizek discusses his book, 'The Monstrosity of Christ: Paradox or Dialectic?' and explains how the Christian concept of the 'toxic neighbor' impacts political, economic, sexual, and cultural thought - 9/2009.
*
Zizek käy tässä läpi monia poliittisesti tärkeitä teemojaan; esim. miten Robert Brasillachin idea 'järkevästä rasismista' on siirtynyt etenkin eurooppalaiseen politiikkaan ja miten Kiina omaksui autoritaarisen kapitalismin idean Singaporesta.
*
http://www.amazon.com/Monstrosity-Christ-Paradox-Dialectic-Circuits/dp/0262012715
http://www.inthesetimes.com/article/6641/barbarism_with_a_human_face/
http://en.wikipedia.org/wiki/Slavoj_%C5%BDi%C5%BEek
http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Brasillach
http://rudhro.wordpress.com/2011/02/02/zizek-liberal-multiculturalism-masks-an-old-barbarism-with-a-human-face-across-europe-the-politics-of-the-far-right-is-infecting-us-all-with-the-need-for-a-reasonable-anti-immigration-policy/

October 11, 2011

'We are not destroying anything.We are only witnessing how the system is destroying itself.' [Slavoj Zizek]

Yläkuva: A poster promoting the start date of the occupation, September 17 [Constitution Day]. Alakuva: Slavoj Zizek tekemässä politiikkaa Occupy Wall Street-liikkeen joukoissa.
*
On Sunday 9th October, Slovenian philosopher Slavoj Žižek held a speech on Wall Street and expressed support of the protests, criticized the capitalist system and the corporations saying that, "They tell you we are dreamers. The true dreamers are those who think things can go on indefinitely the way they are. We are not dreamers. We are awakening from a dream which is turning into a nightmare. We are not destroying anything. We are only witnessing how the system is destroying itself", but also warned that they must not forget why they're there or else the protest might lose its meaning - [wiki]
*
Occupy Wall Street ei ole mikään satunnainen hippi-movement vaan USA:n turhautuneen keskiluokan ääni.

I
Slavoj Zizek Joins Occupy Wall Street

Zizek also advised the people to see the Tea Party as a sister movement -- 'They may be stupid, but don’t look at them as the enemy,' he said.
*
Occupy Wall Street got some Slovenian philosopher star power on Sunday, as Marxist academic Slavoj Zizek joined the movement.

Using the "Human Microphone" system, where protestors repeat back the words of the speaker so that others can hear, Zizek spoke for over an hour to the enthusiastic crowd, who whooped and cheered as he went on.

While in China, entertainment programming that depicts alternate reality and time travel has been banned, in the U.S., we have a different problem, according to Zizek.

"Here we don't think of prohibition, because the ruling system has even oppressed our capacity to dream, " he said. "Look at the movies that we see all the time -- It's easy to imagine the end of the world, an asteroid destroying a whole life, but you cannot imagine the end of capitalism. So what are we doing here?"

Zizek also advised the people to see the Tea Party as a sister movement -- "They may be stupid, but don’t look at them as the enemy," he said.

But he warned the protestors against succumbing to the excitement of the immediate events instead of keeping their eye on the prize: True social change.

Carnvials come cheap," he admonished. "What matters is the day after, when we will have to return to normal life. Will there be any changes then? I don't want you to remember these days, you know like, 'Oh, we were young, it was beautiful.' Remember that our basic message is: We are allowed to think about alternatives. The rule is broken. We do not live in the best possible way. But there is a long road ahead. There are truly difficult questions that confront us. We know what we do not want. But what do we want?"

Zizek is just the latest of the prominent figures who have come to lend their voice in Zuccotti Park, alongside activists like Michael Moore, writer Naomi Klein as well as actors including Mark Ruffalo, Susan Sarandon, and Roseanne Barr.

Watch Zizek speak at Occupy Wall Street below:

http://www.youtube.com/results?search_query=slavoj+Zizek+wall+street&aq=f

http://www.huffingtonpost.com/2011/10/10/slavoj-zizek-occupy-wall-street_n_1003566.html

II
Slavoj Žižek Speaks to Occupy Wall Street

Zizek teered the discussion away from the Cold War debate between communism and capitalism, noting that former communists, particularly in China, 'are today the most efficient, brutal capitalists.' - - The communist revolution “failed absolutely,” he said, suggesting that 'the only way we are communist is that we care about the commons,' citing the environment as an example.
*
In answer to one question, he suggested that Organize Wall Street embrace the Tea Party rather than be seen as its opposite. “The tragedy is that many of the Tea Party people should be on our side,” he said. “That’s where we should work. They may be stupid, but don’t look at them as the enemy.”
*
The Slovenian philosopher Slavoj Žižek turned up at Zuccotti Park to address the Occupy Wall Street demonstration on Sunday, offering up a seminar on Radicalism 101 for an appreciative crowd.

Despite some difficulty with the Human Microphone—the sometimes unwieldy but strangely appealing system the protesters have adopted of repeating a speaker’s words, phrase by phrase, for the benefit of the crowd—he held the floor for the better part of an hour.

Standing above the assembly in a red T-shirt, the heavily bearded dissident–turned–academic superstar at first spoke from prepared notes, hitting on many themes that will be familiar to fans. Several riffs were recycled almost word-for-word from earlier talks included in the 2005 documentary Žižek!, but to be fair, they killed at the time and are perhaps even more relevant today.

He told, for instance, an old Eastern Bloc joke (borrowed from the introduction to 2002′s Welcome to the Desert of the Real) about a dissident who’s about to be sent to a work camp in Siberia. Since he knows his letters will be censored, he tells his friends he’ll write to them using a simple code: Blue ink for the truth, red ink for lies. His first letter arrives, and it’s a glowing report of life in the camp—a lovely apartment, great food, beautiful women. Then he concludes, “The only thing we can’t get is red ink.”

Occupy Wall Street, he explained told the crowd, is pointing out the lies that underlie American capitalist society. “You’re the red ink,” he said.

Mr. Žižek also offered some practical advice. Noting the festive atmosphere in the park, he warned, “Don’t fall in love with yourselves. Carnivals come cheap.” The meaningful work will be what comes afterwards.

He steered the discussion away from the Cold War debate between communism and capitalism, noting that former communists, particularly in China, “are today the most efficient, brutal capitalists.”

The communist revolution “failed absolutely,” he said, suggesting that “the only way we are communist is that we care about the commons,” citing the environment as an example.

Mr. Žižek suggested that the left “abandon certain taboos,” including hard work, discipline and following orders, if they support the agreed-upon goals. And he advocated reclaiming certain notions that had been adopted by the right wing, including family values.

Somewhat controversially, he described organic food as a “pseudo-activity,” designed to make consumers feel they are having a positive impact on the world and thereby absolving them from looking at the more destructive systemic issues.

Noting that he supports George Soros, he compared the lefty billionaire financier to a chocolate laxative. Since chocolate is said to be constipating, he explained—a controversial point—Mr. Soros is similarly exhibiting an internal contradiction. “First they take billions from you, then they give back half,” he said. “And that makes them the world’s greatest humanitarians.” Take the money, sure, he advised, but don’t stop fighting to overturn a system that makes it necessary.

In answer to one question, he suggested that Organize Wall Street embrace the Tea Party rather than be seen as its opposite. “The tragedy is that many of the Tea Party people should be on our side,” he said. “That’s where we should work. They may be stupid, but don’t look at them as the enemy.”

The most interesting bit of advice may have been a little hard to parse for some, but given that this quickly spreading movement seems still to be in its infancy and unsure about how to proceed, it seemed especially worth pondering: “People often desire something but don’t really want it,” Mr. Žižek told the crowd. “Don’t be afraid to want what you desire.”

http://www.observer.com/2011/10/slavoj-zizek-speaks-to-occupy-wall-street/

III
Slavoj Zizek Delivers Wrong Message at Occupy Wall Street

'You want to raise taxes a little bit for the rich, they tell you it’s impossible, we lose competitivitiy. You want more money for health care, they tell you impossible, this means a totalitarian state. There is something wrong in the world where you are promised to be immortal but cannot spend a little bit more for health care.' -  [tämäkö on se väärä viesti?].
*
On Sunday, controversial Slovenian philosopher and critical theorist Slavoj Zizek called for the overthrow of capitalism before an audience of approximately 200 protesters at an Occupy Wall Street (OWS) rally in lower Manhattan. Standing before a captivated audience who repeated his words in unison in call-and-response fashion, Zizek asked the audience to ponder, “What social organization can replace capitalism? What type of new leaders do we want?”

But, Zizek struggled to define that new system. Although he pronounced that the OWS’s basic message is, “We do not live in the best possible world,” Zizek did not offer a clear vision for what system could replace capitalism. Even he admitted, “We know what we do not want. But what do we want?”

Zizek, recognized as one of the foremost intellectuals of the radical left, served as the headline speaker and delivered a rousing address during an otherwise quiet day at OWS. He serves as a returning visiting professor at NYU.

Zizek’s struggle to devise an alternative to capitalism mirrors the challenges that OWS protesters face. Until now, protesters have been unable to define a target of their demonstrations and establish clear, actionable goals. And frankly, if the end-goal for protesters is Zizek’s aim to overthrow capitalism, I believe they will have a tough time attracting a wider audience and entering into the mainstream.

In some ways, however, Zizek did help to clarify why protesters are angry and what they oppose. He told protesters, “They tell you we are dreamers. … We are not dreamers. We are awakening from a dream which is turning into a nightmare. … This is what we are doing here. We are telling the guys there on Wall Street — Hey, look down!”

He launched out against capitalism for allowing a select few to profit at the expense of the majority of Americans. He said, “You want to raise taxes a little bit for the rich, they tell you it’s impossible, we lose competitivitiy. You want more money for health care, they tell you impossible, this means a totalitarian state. There is something wrong in the world where you are promised to be immortal but cannot spend a little bit more for health care.”

Perhaps surprisingly, however, Zizek did not call for communism to replace capitalism. By contrast, he argued, “The only sense in which we are communists is that we care for the commons … Communism failed absolutely. But the problems of the commons are here.”

What became clear from watching Zizek is that the OWS movement has yet to find the core rallying message that will give protesters broad appeal beyond the far left. Rather than castigating and seeking to overthrow the entire capitalist system — an unachievable outcome that is destined to fail — the OWS protesters’ challenge will be to devise proposals to reform the current system.

In my opinion, the OWS movement needs more speakers like Elizabeth Warren, the creator of the Consumer Financial Protection Bureau, and less like Zizek, in order to succeed.
*
http://www.policymic.com/articles/1956/slavoj-zizek-delivers-wrong-message-at-occupy-wall-street
*
http://www.google.fi/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rlz=1T4PCTA_enFI299FI299&q=Slavoj+Zizek+Joins+Occupy+Wall+Street
http://www.google.fi/search?sourceid=navclient&aq=0&oq=slavoj+zizek+wall+street&ie=UTF-8&rlz=1T4PCTA_enFI299FI299&q=slavoj+zizek+wall+street
http://en.wikipedia.org/wiki/Slavoj_%C5%BDi%C5%BEek
http://fi.wikipedia.org/wiki/Slavoj_%C5%BDi%C5%BEek
http://en.wikipedia.org/wiki/Occupy_Wall_Street
http://en.wikipedia.org/wiki/Tea_Party_movement

October 9, 2011

Paco de Lucia - modernin flamencon kuningas

Yläkuva: 28-vuotias Paco de Lucia Almoraiman kannessa 1976. Keskellä näyte Pacon sointuotteesta. Alakuvassa kanonisoitu flamenco-virtuoosi 2000-luvulla.
*
[Kielimafian tarkennuksia - 10.10]

I
Paco de Lucía, born Francisco Sánchez Gómez (in Algeciras, Cádiz on December 21, 1947), is a Spanish virtuoso flamenco guitarist and composer. He is considered by many to be one of the finest guitarists in the world and the greatest guitarist of the flamenco genre He is noted in particular for his dexterity, technique and strength in his right hand, capable of executing extremely fast passages using just the tips of his fingers.

He is a leading proponent of the Modern Flamenco style, and is one of the very few flamenco guitarists who has also successfully crossed over into other genres of music such as classical and jazz. He is the winner of the 2004 Prince of Asturias Awards in Arts and in 2010 was awarded an honorary doctorate by Berklee College of Music in Boston.

2
Paco de Lucía [alun perin Francisco Sánchez Gómez, s. 21. joulukuuta 1947, Cádiz] on espanjalainen kansainvälisesti tunnettu flamencokitaristi. De Lucía on kehittänyt uuden flamencotyylin, jossa yhdistellään perinteiseen flamencoon muun muassa jazz-vaikutteita. Hän on ottanut flamencossa käyttöön uusia soittimia, kuten cajonin, huilun ja bassokitaran. Paco de Lucíaa pidetään eräänä kaikkien aikojen merkittävimmistä flamencomuusikoista ja hän on esiintynyt muun muassa Al Di Meolan ja John McLaughlinin kanssa.

Paco de Lucía syntyi Francisco Sánchez Gómez -nimisenä Espanjan eteläosassa, Cádizin kaupungissa nuorimpana viidestä sisaruksesta. Taiteilijanimensä hän valitsi äitinsä Lucía Gómezin kunniaksi. Paco de Lucía tulee merkittävästä muusikkosuvusta: hänen isänsä Antonio Sánchez ja veljensä Ramón de Algeciras ovat flamencokitaristeja ja veli Pepe de Lucía on flamencolaulaja. De Lucía esiintyi ensimmäistä kertaa julkisesti 11-vuotiaana Radio Algecirasissa ja vuotta myöhemmin hän sai kunniamaininnan Jerezin flamencokilpailussa. Vuonna 1961 hän oli kiertueella tanssija José Grecon kanssa ja vuosien 1968-1977 aikana hän työskenteli merkittävän flamencon uudistajan Camarón de la Islan kanssa äänittäen kymmenen albumia.

Flamencon lisäksi de Lucía on äänittänyt myös espanjalaista taidekitaramusiikkia, muun muassa Manuel de Fallan teoksia ja Joaquin Rodrigon Concierto de Aranjuezin. Paco de Lucía on poikkeuksellisen taitava kitaristi, joka on erityisesti tunnettu rasqueadoistaan ja picadoistaan. De Lucía pystyy soittamaan nailonkielisellä kitaralla 16-osanuottitrioleja 180 bpm:n nopeudella.

II
1
Kumpaa kuuntelin enemmän -70-luvun lopussa - Paco de Luciaa vai rockia? Taisi mennä fifty-sixty. Paco on häikäisevä kitaristi sekä teknisesti että musiikillisesti. Hän ei juurikaan osannut lukea nuotteja eikä edes tarvinnut niitä kuin vasta 1991, jolloin häntä pyydettiin tekemään oma tulkinta Joaquin Rodrigon Concierto de Aranjuezista. Paco treenasi partituuria, mutta sanoi kuitenkin korostavansa tulkinnassaan enemmän rytmisiä elementtejä.

2
Paco de Lucia, Al Dimeola ja John McLaughlin perustivat supertrion, jonka ensijulkaisusta Friday Night in San Francisco [12/1980] on tullut eräänlainen kitaristien raamattu. Laughlin on ollut uutta luova fuusio-monipuolisuus ja tekninen virtuoosi kuten Al Dimeolakin, mutta Pacon jatkuvaan flamenco-sykkeeseen verrattuna he liian usein ajatuvat sooloiluissaan korvaamaan tunnetta tekniikalla. Pacolle tekniikka ja tunne sen sijaan ovat sama asia. Onhan hän syntynyt suoraan flamencoon.

3
Paco de Lucia on malliesimerkki siitä, miten tiettyyn traditioon kasvaminen säännöllisen harjoittelun kautta tuottaa in the long run jotakuinkin varmasti [joskin ennakoimattomasti] neron, jolla on paitsi tradition pohjalta kumpuava syvä kutsumus tekemiseensä myös ainutlaatuisen poikkeuksellinen kyky ilmaista juuri itseään tuon tradition sisällä ja sen rajoilla.

Kun tiettyä hyvettä tai hyvetyyppiä kehitetään tarpeeksi paljon ja se viedään äärimmäiseen huippuunsa, lopputuloksena on Nietzschen yli-ihmisen kaltainen yksilö, joka luovalla tavalla ylittää [säilyttäen kumoaa/Hegelin Aufhebung] kaikki ne rajat, joiden pohjalle sen luovuus alunperin rakentui ja väistämättä yhä rakentuu, sillä kukaan ei voi täysin kieltää menneisyyttään eikä varsinkaan deletoida sitä olemattomiin. 

4
Dostojevskin mielestä kauneus pelastaa maailman - kollektiivisesti, ortodoksisen kirkon yhteydessä. Nietzschen individualistis-immoraalisen paatoksen/eetoksen mukaan taide sen sijaan voi pelastaa vain yhden yksilön elämän kerrallaan ja silloinkin vain hetkellisesti. Mielestäni kumpaakin ajattelijaa [näin uskaltaudun heidän olennaisista eroistaan huolimatta väittämään] yhdistää kuitenkin se, että heille taide kauneutena on kaiken eksistentiaalisen [siten myös uskonnollistyyppisen] kokemuksen perimmäinen ilmentymä, perusta ja alkuperä.

Kuunnellessamme Paco de Luciaa, kuulemme siis aina jotain enemmän kuin pelkkää musiikkia - kuulemme tietyn kansan, uskonnon ja tradition piirissä kiteytyneitä tapoja ilmaista iloa, tuskaa, surua, rakkautta, pelkoa kauhua, toivoa jne.

Kuulemme suuressa musiikissa aina jotain 'ylimääräistä' - jotain sellaista, mitä yksikään matemaattinen kaava sellaisenaan ei pysty soittamaan, maalaamaan tai kirjoittamaan runoksi - jotain, minkä kaava saattaa kyllä triviaalisti kuvata, mutta jota se itsessään ei koskaan voi sisältää eikä ilmaista, koska silloin musiikista puuttuisi ulottuvuus, joka tekee pelkät äänien välisten suhteitten kuvaukset musiikiksi. 

Olemassaolon kuvaukset ovat ontologisesti väistämättä eri kategoriassa kuin olemisen kokemukset. Tämän fundamentaali-loogisen väistämättömyyden kieltää vain sellainen ihminen, joka ymmärtää ihmisen kokemus-tietoisuuden väärin eli pelkästään välineeksi ja koneen kaltaiseksi automaatiksi.

Sävelet, värit ja runouden metaforat ovat ikäänkuin toisen kertaluokan tunteita, joita ilmaisemalla ja muokkaamalla ihminen maalaa maailmasta/-lle [joka on niinkuin se on - vailla semantiikkaa] kokemuksellisesti mielekkäämmän [ylevämmän tai miellyttävämmän] hahmon kuin, mikä matemaattiselle trivialle on mahdollista.

Jos nyt matemaatikko saa ns. esteettisiä elämyksiä kaavoistaan, nuo elämykset eivät 'aiheudu' suoraan itse kaavoista [eihän taide-elämyskään synny yksinomaan taide-objektista] vaan matemaatikon omasta kokemus-historiallisesta tietoisuudesta, joka on intuitiivisesti valmis antamaan kuolleille symbolisille merkeille sellaista semanttista arvoa, jota niissä itsessään ei ole.

Taide ei vastaa miksi-kysymyksiin samalla tavalla definitiivisesti kuin uskonnon Jumala/jumalat, mutta se ottaa ehkä pitkiäkin askeleita miksi-kysymykseen annettavan vastauksen suuntaan pyrkimällä yhdistämään materiaalista todellisuutta johonkin kokemuksellisesti merkitykselliseen. Tiede sen sijaan ei tieteellisyytensä vuoksi voi edes kysyä merkityksiä vaan vastaa yksinomaan kysymykseen miten.

Ehkei siis liene mikään ihme, että Einstein harrasti viulunsoittoa, sillä esteettisessä kokemuksessa energia on aina 'ikuista iloa', kuten mystikko-runoilija-maalari William Blake kirjoitti. Näin ollen se, joka väittää, että elämä/energia on perimmältääm jotain pahaa, ajautuu kestämättömään ristiriitaan taiteen suhteen, joka on elämää par excellence. Joko hänen täytyy kieltää omat taideteoksiin/-esityksiin liittyvät mielihyväntunteensa tai pitää niitä Mika Waltarin sekä muitten maailmaa ja elämää halveksivien tavoin [esim. Platon (tosin Faidros-dialogi kertoo aivan muuta), Plotinos ja buddhalaiset] kauniina turhuutena.

Meillä ei kuitenkaan ole muuta kokemuksellisesti yhtä pätevää vastausta miksi-kysymyksiin kuin tuo esteettinen turhuus. Miten siis on mahdollista kutsua ainoaa vaihtoehtoa turhuudeksi? - Aion vastata tähän kysymykseen jatkamalla Paco  de Lucian kuuntelemista.

III
1
http://www.youtube.com/watch?v=9cadbYIzhqQ
Paco de Lucia, John McLaughlin, Al Dimeola [live] - [tämä trio ei edusta pelkästään virtuositeettia vaan silkkaa neroutta].

2
http://www.youtube.com/watch?v=LFlnk50FXEY&feature=related
Paco de Lucia- Tico Tico [kuva-audio] - [nyt jää Heikki Laurilakin toiseksi]

3
http://www.youtube.com/watch?v=HHwYXmKwI6c&feature=related
Paco de Lucia en la pelicula 'Flamenco' de Carlos Saura - Tangos [live] - - [jos joku aikoo tsekata vain yhden linkin, niin suosittelen tätä Carlos Sauran elokuvasta löytyvää esitystä].
*
Se, joka pitää esim. vain Bachin mahtavan hienostuneesta barokkisuudesta tai Leonard Cohenin möreästä melankoliasta tuskin pitää Paco de Lucian kokeilevasta mutta tradition hengelle uskollisesta flamenco-fuusiosta, jossa idän [maurilais-muslimit, juutalaiset] ja lännen [katolis-kristityt, juutalaiset] musiikillis-emotionaalinen ilmaisu yhdistyy espanjalais-andalusialaisella tavalla, joka nostattaa yhä vielä kylmät väreet kulkemaan pitkin selkäpiitäni - [itse pidän toki paljon myös Bachista sekä Cohenista].

4
http://www.youtube.com/watch?v=2oyhlad64-s&feature=related
Paco de Lucia - Entre dos aguas [1976, live]
*
Vasta Almoraima-albumin ja tämän esityksen jälkeen Paco löi itsensä lopullisesti läpi Espanjan ulkopuolella. Minäkin kuuntelin Almoraimaa Nikkilän sairaalan yksiössä kuin hypnoosin vallassa [ei - en ollut avohoidossa - ainakaan virallisesti].

5
http://www.youtube.com/watch?v=jxodluTaz4g&feature=related
Paco de Lucia - Rio Ancho [live] - [ihana biisi - rakastuin tähän Nikkilässä enemmän kuin naiseen].

6
http://www.youtube.com/watch?v=VKtAhJPZS6o&feature=related
Camaron de la Isla & Paco de Lucia - Bulerias [live] - [parasta modernia mutta traditiolle uskollista flamencoa ever - Pacon tekniikka on - - ei - sanat eivät riitä sitä kuvaamaan].
*
http://www.youtube.com/watch?v=16i4OXJTPW8&feature=related
Paco de Lucia - Bulerias [live] - [Paco ei esitä biisiä aina nuotilleen samalla tavalla vaan improvisoi - soittotilanteesta riippuen; - - tämä jo maagista: hämärä lava ja täydellisen tekniikan omaava shamaani kitarassa].
*
http://www.youtube.com/watch?v=KsZBzuU8jHw
Paco de Lucia - Bulerias [live at kapakka eli flamencoa autenttisimmillaan].
*
http://www.youtube.com/watch?v=i6Bgl2zRrzM
Bulerias - Paco de Lucia en TV junto a Don Ramon de Algeciras, Pepe de Lucia, Carlos Benavent, Jorge Pardo y Rubem Dantas, grabado en el 1984...por la tarde.
*
http://www.youtube.com/watch?v=pmps3Cc-5_0&feature=related
PACO DE LUCIA - Almoraima (Bulerias) (1976 Live UK TV Performance). The BBC incorrectly credited the title as ' Entre Dos Aguas' which is an entirely different track by Paco De Lucia.

7
http://www.youtube.com/watch?v=976aVPPx2Zc&feature=related
Paco De Lucia - En Vivo Desde Alemania Mayo 2004 Julian El Juli Alegria - La Barossa [live]
*
Aina vain paranee. Tältä videolta voi parissa kolmessa kohtaa seurata lähempää Pacon oikean käden supertehokasta työskentelyä. Pacon sormien ja käsien hienomotorinen koordinaatiokyky [dexterity] on ilmiömäistä luokkaa. Laajemmassa merkityksessä tuota koordinaatiokykyä voisi kitaristi-slangilla nimittää myös taimauksen [timing] ja tatsin [touch] saumattomaksi yhteistyöksi.

8
http://www.youtube.com/watch?v=_fl8RBIr_WY
Paco De Lucia - Monasterio De Sal [live] August 30, 1981 - [yleisö kuuntelee ihmeissään kuin jokin ufo olisi tullut soittelemaan veitsenteräviä rytmityksiään ja siihen väliin huippunopeita arpeggioitaan].

9
http://www.youtube.com/watch?v=m6vxb0S6GMU
Paco de Lucia - Solea [live] - [olisiko tämä kaikkein taiturimaisin kappale ja esitys tähän mennessä; tsekatkaa Pacon otteita].
*
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paco_de_Luc%C3%ADa
http://en.wikipedia.org/wiki/Paco_de_Luc%C3%ADa
http://www.espanjasi.com/wiki/index.php/Paco_de_Luc%C3%ADa
http://en.wikipedia.org/wiki/John_McLaughlin_(musician)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Arpeggio
http://en.wikipedia.org/wiki/Al_Di_Meola
http://www.coveralia.com/caratulas/Paco-De-Lucia-Interpreta-A-Manuel-De-Falla-Frontal.php
http://www.supermusic.sk/skupina.php?idskupiny=3724

October 6, 2011

Kävin lääkärissä - voi mahoton. - - Sain välttämätöntä ja tarvittavaa lääkettä sekä kuntoutusohjeita.

Aivoleikkaus oli kivuton, mutta jos ajatteleminen aikaisemmin aiheutti kärsimystä, niin nyt se on peräti vaarallista.
*
Sydänvika on, sokeria on, aivoruhje on, syyhyä on, masennusta on, kuulovika on, piilokives on [jne.] - - voi mahoton!

1
Diagnoottiset oireet:
http://www.youtube.com/watch?v=Rqs8hmpdBk4&feature=artist
Sleepy Sleepers - Sydänvika Rock

2
Välttämätön ja tarvittava lääkitys:
http://www.youtube.com/watch?v=WANNqr-vcx0
Jefferson Airplane - White Rabbit [live]
*
http://www.youtube.com/watch?v=9HmJQyS8QVw
Jefferson Airplane - White Rabbit - [video-animaatio Alice in Wonderland]
*
http://www.youtube.com/watch?v=3oRKvpZ7PjE&feature=related
JA - White Rabbit - [kuva-animaatio Alicesta]
*
One pill makes you larger
And one pill makes you small
And the ones that mother gives you
Don't do anything at all
Go ask Alice
When she's ten feet tall

And if you go chasing rabbits
And you know you're going to fall
Tell 'em a hookah smoking caterpillar
Has given you the call
Recall Alice
When she was just small

When men on the chessboard
Get up and tell you where to go
And you've just had some kind of mushroom
And your mind is moving low
Go ask Alice
I think she'll know

When logic and proportion
Have fallen sloppy dead
And the White Knight is talking backwards
And the Red Queen's 'off with her head!'
Remember what the dormouse said:
'FEED YOUR HEAD'

3
Kuntoutus:
http://www.youtube.com/watch?v=BVtyveHNd5k&feature=artist
Sleepy Sleepers - Bodya, sporttia ja tsemppistä

4
Ruokavalio:
http://www.youtube.com/watch?v=rzSEfFxDGH8&feature=related
Sleepy Sleepers - Syö lanttuva
5
Kielletty aine:
http://www.youtube.com/watch?v=oIplGRLnpiM&feature=artist
Sleepy Sleepers - Carilloa

6
Vapaa-aika:
http://www.youtube.com/watch?v=bNMJ_qKTo2c&feature=artist
Sleepy Sleepers - Insinööri (1982) HQ

7
Iltarukous:
http://www.youtube.com/watch?v=fpCjT5wBfew&feature=related
Sleepy Sleepers - Metsäration veikkaustulokset
*
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jefferson_Airplane
http://en.wikipedia.org/wiki/Jefferson_Airplane
http://en.wikipedia.org/wiki/White_Rabbit_(song)
http://en.wikipedia.org/wiki/White_Rabbit
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sleepy_Sleepers
http://www.ezgeta.com/humor/brain.html